Проверка порядка слов в английском предложении онлайн. Упражнения “Порядок слов в предложениях” (Word order). Упражнения на порядок слов в английском предложении


Упражнения "Порядок слов в предложениях" (Word order)

1 . Расставьте слова в предложениях по порядку.

    usually / at 10 o"clock / out of the garage / in the morning / drives / his bike / Fred

    a shower / after dinner / often / Mrs Lewis / takes

    a parking place / near the library / we / find / seldom

    to / I / on / a / night-club / sometimes / Saturdays / go

    fly / my parents / to Australia / sometimes / I / in winter / and

    enjoys / very much / swimming / in the pool / always / Mary

    hardly / last year / could / skate / I

    is / near / house / there / new / a / our / cinema

    got / my / problems / I / with / have / home-task / some

    well / think / your / very / I / don"t / sister / drives

    to / parents / once / the theatre / month / my / a / go

    his / car / two / ago / Jim / sold / years

    necklace / can’t / anywhere / Cindy / her / find

    been / to / India / Mike / has / year / already / this

    lunch / never / weekdays / she / has / on

2 . Переведите.

    Телевизор я смотрю редко.

    На улице темно, и я скоро поду спать.

    Они что-то очень шумно обсуждают в спальне.

    Он медленно шел вдоль реки.

    На уроках мы часто поем песни.

    Я тихо закрыла дверь и сразу же пошла в ванну.

    Мой дядя очень любит рыбалку.

    Анна умеет хорошо играть в теннис.

    Она все время кричит на детей.

    Твои книги я положу на стол.

    Я недостаточно хорошо его знаю.

    По телевизору много хороших фильмов сегодня.

    В парке есть красивый фонтан.

    В прошлый вторник было очень ветрено.

    Эти туфли я купила в Италии.

3 . Выберите верный порядок слов в придаточной части предложений.

    Could you tell us what time … (it is – is it – does it)?

    Do you know when … (our bus leave – our bus leaves – does our bus leave)?

    I wonder if … (he is a doctor – is he a doctor – a doctor is he).

    Do you remember what … (did Jane wear – Jane wear – Jane wore) yesterday?

4 . На основе приведенных слов постройте предложения, соблюдая порядок слов:

1 . she, won, easily, the game
2. tennis, every weekend, Ken, plays
3. quietly, the door, I, closed
4. his name, after a few minutes, I, remembered
5. a letter to her parents, Ann, writes, every week
6. some interesting books, found, we, in the library
7. across from the park, they, a new hotel, are building
8. to the bank, I, every Friday, go
9. on Saturday night, didn"t see, at the party, you, I
10. brightly, is, shining, sun, the
11. in, lives, my, sister, New York
12. a, became, doctor, good, Mary
13. a, decided, go, on, picnic, to, we

5 . Отметьте предложения, в которых нарушен порядок слов, и перестройте их в соответствии с правилами: Образец: Tom walks every morning to work. - Tom walks to work every morning.

1. Jim doesn"t like very much baseball.
2. Ann drives every day her car to work.

3. When I heard the news, I immediately called Tom. (immediately –
сразу )
4. Maria speaks very well English.

5. After eating quickly my dinner, I went out.

6. You watch all the time television.
7. Liz smokes about 20 cigarettes every day.

8. I think I"ll go early to bed tonight.

9. You should go to the dentist every six months. (should –
следует )
10. We went last night to the movies.
11. We go every summer to the sea in August.
12. In the evening my parents go to the cinema with their friends.

6 . Исправьте, если это необходимо, местоположение подлежащего согласно правилу о порядке слов в предложении.

    Curly hair has her brother.

    Steve likes cakes.

    A bad cold has Jessica.

    These exercises I did well.

Упражнения для начинающих

Упражнение 1.
1. good, I, student, am, a.
2. famous, he, footballer, is a?
3. Mary, very, looks, happy.
4. The dolls, very, are, pretty.
5. clever, she, girl, is, a.
6. Bella, a, is, not, good, cat.
7. sings, well, he.
8. will, rain, it, soon.
9. listened to, teacher, the, they.
10. English, have, they, Wednesday, on.

Упражнение 2. Расставьте слова в правильном порядке.
1. Sunday, went, to the Zoo, we, on.
2. How, do, have, pets, they, many?
3. Not, I, will, see, friend, soon, my.
4. he, what, do, will, weekends, at?
5. Uses, the, at, work, he, computer.
6. does, he, not, know, the girl.
7. English, they, not, do, study.
8. was, I, not, school, at, yesterday.
9. there, many, people, in, the, were, park.
10. at, cinema, the, were, they, week, last.

Упражнение 3. Расставьте слова в правильном порядке.
1. in, town, are, there, houses, a lot of.
2. go, yesterday, they, did, where?
3. country, usually, goes, with, Mary, to, who, the?
4. what, banana, colour, is, a?
5. are, leaves, there, on, trees, the, no.
6. there, is, a, dog, door, near, the.
7. snow, it, winter, last, didn’t.
8. book, was, interesting, very, the.
9. can, draw, well, they.
10. we, not, must, eat, on the bus.

Упражнение 4. Переведите предложения в Present Simple на английский язык. Не забывайте от том, что порядок слов в английском предложении ПРЯМОЙ.
1. Я каждый день хожу на работу.
2. В 7 часов я встаю.
3. Мой брат вечером читает.
4. Я хорошо говорю по-английски.
5. Конфеты я люблю!
6. Моя сестра любит собак.
7. Дети каждый день играют с собакой.

Порядок слов в английском утвердительном предложении (declarative ) обычно строго определен. Каждый член предложения имеет свое место. Это очень важно. От перестановки мест меняется смысл предложения, так как в английском языке нет падежей, нет изменений глаголов по родам и числам, и часто лишь порядок слов показывает нам, что является подлежащим (SUBJECT), что сказуемым (PREDICATE), а что — второстепенными членами предложения — дополнениями (OBJECT), обстоятельствами и т.д.

Простой пример:

A boy hit a girl . (Мальчик ударил девочку)
A girl hit a boy . (Девочка ударила мальчика)

Видите, как кардинально изменился смысл только из-за того, что мальчик и девочка поменялись местами в предложении.

Обычный порядок слов в английском утвердительном предложении с дополнениями

Самая простая модель предложения с точкой: подлежащее ставится на первое место, за ним следует сказуемое, а затем — прямое дополнение (direct object) , если оно есть. Прямое дополнение — это объект, на который распространяется действие глагола. Этот объект может быть существительным, местоимением или фразой.

Примеры простых предложений с прямым дополнением. Для наглядности выделим цветом subject , verb , direct object :

A girl writes a book . (Девочка пишет книгу)
You will bring flowers . (Ты принесешь цветы)
My sister has got a husband and three children . (У моей сестры есть муж и трое детей)

Подлежащее бывает выражено не одним словом, а словосочетанием. Тогда все это словосочетание ставится перед сказуемым:

The woman who lives next door called her children . (Женщина, которая живет по соседству, позвала своих детей.)

Кроме прямого дополнения может быть косвенное дополнение (indirect object ) — это получатель действия. Его место в предложении зависит от того, есть ли у него предлог to или нет:

— если есть to , то это косвенное дополнение ставится после прямого:

Sonia had written a letter to her mother (Соня написала письмо своей матери)
You will bring your flowers to me (Вы принесете мне свои цветы)

— косвенное дополнение без to ставится перед прямым дополнением:

Linda will bring him a book (Линда принесет ему книгу)

Место наречий в английском утвердительном предложении

Наречия (adverbs ), которые могут быть выражены как одним словом, так и фразой, могут стоять в трех местах.

  1. Перед подлежащим :

    At the bottom of the stairs there were two doors . (Наверху лестницы были две двери)
    Then, on day in September , an unusual customer came into the bank (Тогда, в один день в сентябре, необычный клиент пришел в банк).
    Yesterday we went to the cinema (Вчера мы ходили в кино)

  2. После дополнений или сказуемого, которое не требует прямых дополнений (практически любое наречие можно поставить на это место):

    The shop opened on Monday, 22nd February, 1965 . (Магазин открылся в понедельник, 22 февраля 1965)
    Mr Smith brought lots of flowers yesterday . (Г-н Смит принес много цветов вчера)

  3. После вспомогательного или , но перед главным глаголом сложного сказуемого (обычно это наречия частоты или времени):

    Marsha has already been to Moscow . (Марша уже бывала в Москве).
    The stars can sometimes be seen from heavy and dense clouds. (Звезды могут быть иногда видны сквозь тяжелые и плотные облака)

Наречия частоты (adverbs of frequency )

Наречия частоты занимают привилегированное положение в предложении. Обычно ничто не разрывает связи между подлежащим и сказуемым, а также между сказуемым и дополнением, однако это не относится к , таким как: never , often, always… . Однако, более естественно употреблять их все-таки в середине сказуемого:

I sometimes write him letters . (Я иногда пишу ему письма)
Olga always brings up her husband to work (Ольга всегда подвозит своего мужа на работу).
He has sometimes given me a flower . (Он иногда давал мне цветок).

Почти из каждого правила есть исключения. Мастера английского слова иногда переставляют слова местами не по правилам, для того, чтобы акцентировать некоторые моменты. Однако, в этой статье мы эти исключения рассматривать не будем.

Второстепенные члены предложения

Порядок слов в английском предложении распространяется также и на другие второстепенные члены предложений, показывающие место, время, способы и причины действия. Схематично их последовательность можно изобразить следующим образом:

Пример: Tom ate breakfast on the train (where) this morning (when) because he was late (why).

Именно в таком порядке это предложение будет звучать естественно.

Если эти элементы состоят из нескольких частей, то обычно их располагают в порядке: от меньшего к большему. Рассмотрим, два примера, в одном из которых элемент when состоит из нескольких частей, а в другом — элемент where :

The bank opened at 9 am on Monday last week . (Банк открылся в 9 утра в понедельник на прошлой неделе) — час, день, неделя.
They live in a house in a village in Russia . (Они живут в доме в деревне в России) — сначала дом, потом деревня, затем страна — от малого к большому.

Упражнения на порядок слов в английском предложении

Расставьте слова в правильном порядке, чтобы получилось утвердительное предложение.

  1. Paul / never / has / her / met.
  2. bill / somebody / paid / the.
  3. do / work / for / going / to / your / I’m / you.
  4. the library / take / I / the / book / will / today / to.
  5. weather / while / were / the / was / away / cold / we.
  6. children / the / time / beach / the / had / at / a / great.
  7. am / I / sleep / on / all / to / day / going / Saturday.
  8. arrived / ago / ten / to / they / minutes / station / the.
  9. hour / travel / good / during / the / a / it’s / rush / not / idea / to.
  10. send / to / decided / friend / to / a / Martin / letter / his.
  11. people / standing / to / the / into / are / these / a / in / queue / get / cinema.
  12. station / to / time / she / to / got / train / the / the / the / just / to / catch / airport / in.
Content – Содержание
Порядок слов в английском повествовательном предложении … 4

Имя существительное ……………………………………………… 5

Артикль ……………………………………………………............... 6

Местоимение ……………………………………………………….. 7

Some, any, no …………………………………………....................... 8

Many, much, few, little ……………………………………………… 9

Прилагательное ……………………………………………………. 10

Числительное ………………………………………………………..12

Предлоги ……………………………………………………………..12

“to be” ………………………………………………………………...14

‘There+be’ ……………….……………………………………………15

“to be, to do, to have” …………………………………………………15

“have/have got” ……………………………………………………….17

Времена глагола в активном залоге ………………………………...18

Времена глагола в пассивном залоге ……………………………… 26

Модальные глаголы и их эквиваленты ……………………………. 28

Типы вопросительных предложений ……………………………… 32

Причастие …………………………………………………………… 33

Причастные обороты ……………………………………………….. 35

Герундий. Герундиальный оборот ………………………………… 36

Инфинитив. Инфинитивные обороты …………………………….. 37

Согласование времен ……………………………………………….. 39

Прямая и непрямая речь ……………………………………………. 40

Условные предложения ……………………………………………. 42

STOP & CHECK YOURSELF………………………………………. 44

К таблице 1 :Порядок слов в английском

повествовательном предложении

Задание 1.


  1. Is, a, table, book, on, there, the. 2

  2. Library, very, is, good, our.

  3. Are 35, pupils, class, our, in, there.

  4. Like, I, read, to, books.

  5. She, to, goes, Pete, with, school.

  6. Study, in, we, winter.

  7. In, room, is, there, telephone, my, a.

  8. Visit, uncle, to, went, to, his, Pavel, Moscow.

  9. They, with, play, Saturday, every, basket ball, friends, their?

  10. He, fond, always, English, he, because, is, well, language, of, this, knows.

  11. Datum, blackboard, was, this, on, formula, the, of, there, this.
Задание 2. Составьте предложения из следующих слов, соблюдая порядок слов в английском предложении.

  1. Usually, it, me, to get, takes, my, an hour, to, office.

  2. There, any, are, on, the blackboard, figures.

  3. A picture, there, over, the bookcase, is?

  4. Countries, the, metric system, European, use, most, now.

  5. This, the, to, have, no, I, to, time, gym, go, afternoon.

  6. Winning, players, a lot of, among, team, has, of, friends, he.

  7. Farmers, club, built, last, students, new, for, year, collective.

  8. See, cinema, time, to, go, I, new, the, have, when, free, the, the, film, to, I.

  9. There, are, United, situated, the, Atlantic, States, the Pacific, between, Oceans, and.

  10. Will, a, be, laboratory, in, there, this, next, room, year.

  11. Had, our, finished, we, experiment?

  12. Are of, full, news, newspapers, our, interesting, USA, about, the.
Задание 3. Составьте предложения из следующих слов, соблюдая порядок слов в английском предложении.

  1. In winter, study, we, and, in summer, rest.

  2. A library, we, at, have, very, school, good, our.

  3. Many, factories, are, at, there, town, our.

  4. Friend, Donetsk, studies, my, at, University, the, in.

  5. Is, for, friend, this, letter, your, I, which, received, yesterday.

  6. To, Victor, four, wrote, days, a, his, letter, ago, friend.

  7. See, often, we, library, them, our, at, local.

  8. Morning, at, o’clock, in, usually, up, woke, the, six.
9. Group, will, students, the, of, go, State, to, Museum, tomorrow, History, the.

10. The, is, the best, famous, one, museums, world, the, in, British, of, museum.
К таблице 2: Имя существительное
Задание 1. Выберите правильную форму множественного числа существительного

1. a school (A – schooles, B – schools, C – school); 2. a sheep (A – sheep, B – sheeps, C – sheepes); 3. news (A – newes, B – newses, C – news); 4. a child (A – childs, B – children, C – childrens); 5. a baby (A – babys, B – babies, C – babis); 6. money (A – money, B – moneys, C – moneis);7. A goose (A – gooses, B – geeses, C – geese); 8. advice (A advice, B – advices, C – advicis); 9. a handkerchief (A handkerchiefs, B – handkerchieves, C – handkerchievs); 10. foot (A – foots, B – feets, C– feet); 11. sugar (A– sugas, B – sugares, C – sugar); 12. hair (A–hairs, B – hair, C – haires); 13. A box (A – box, B – boxes, C – box); 14. information (A – informations, B – information, C – informationes); 15. a housewife (A – housewifes, B – housewifs, C – housewives).
Задание 2. Выберите форму существительного в притяжательном падеже. .

1. The tooth of my little brother 2. The toys of my sister
A. My brother"s little tooth; A. My sister"s toys

B .My little brother"s tooth B. My sisters" toys

C. My tooth"s little brother C. The toys" my sister

3. The wages of my father 4. The text-book of my friend

A. Father"s my wages; A. My friends" text-book

B. Wages" my father B. My friend"s the textbook

C. My father"s wages C. My friend"s text-book

5. The people of this country. 6. The goods of that office.

A.This country"s people; A. That office"s goods;

B.These people"s country; B. That offices" goods

C. Country"s these people. C. The goods" that office

7. The instruments of his father. 8. The children of my aunt.

A. His father"s instruments; A. My aunts" children;

B. His instrument"s father; B. Children"s my aunt;

C. The father"s instruments. C. My aunt"s children.

9. The geese of my Granny. 10. The trousers of those boys.

A. Geese"s my Granny; A. Those boy"s trousers;

B. My Granny"s geese; B. Those boys" trousers;

C. My geese"s Granny. C. The trousers" those boys.
К таблице 3: Артикль
Задание 1. Поставьте неопределённый, определённый или нулевой артикли перед следующими существительными и словосочетаниями.

House, ... Petrovs, my ... sister, ... butter, ... knowledge, ... Asia, ... Caucasus, ... Apennines, much ...water, by ... tram, ... Transvaal, any ... pen, ... sugar, ...

Bermudas, ... milk, in ... morning, at... school, on ... right, by day, to go to ... bed, to tell... time, ... sun, at... time, to have ... cold, ... tea, ... Azores, ... Black Sea,.... snow,... British Channel,... Australia,... Doctor Brown, that ... boy, ... Professor Pavlov, ... coal, ... Titanic, ... I Geography, some ... books, ... music, ... Pacific Ocean, this I... dictionary,... Rostov (hotel), ... Paris, little ... milk, ... moon, ... best boy, ... second lesson, ... United States of America,... Scotland,... Appalachians,... America,... Florida, ... Bahamas, ... Rocky Mountains, ... Alaska, ... Sunday Times.
Задание 2. Подберите вместо пропусков необходимый артикль: А – а; В – аn; C – the, D – (нулевой артикль)
А. Имена существительные нарицательные
1. You"ve got... cold. Stay at... home and have ... apple. 2. Give me your ... pen, please. This ... pen is bad. 3. What"s ... time? Oh, it"s high time to train and play ... piano. 4. To tell ... truth, I am not ready for ... lesson. 5. In ... spring we like to go for ... walk in ... park. 6. Come to see me ... day after tomorrow in ... evening. 7. We had ... good time on ... board ... ship this ... summer. 8. As ... result of our
... walk we"ve got ... lot of beautiful autumn ... leaves. 9. Don"t be in ... hurry, take your ... seat and tell me about... school. 10. Take ... care of your sister, she has ... bad headache.

Б. Имена существительные собственные

1. On ... Wednesday ... Times published an article about the events in ... Caucasus. 2. ... United Kingdom includes ... Great Britain and ... Northern Ireland. 3. ... English Channel is between ... England and ... France. 4. My father is from ... Ukraine. He was born in the town of Cherkassy on ... Dnieper river. 5. ... USA is the fourth largest country in the world after ... Russia, ... Canada and ... Republic of ... China. 6. ... Lena is ... longest river in ... Siberia. 7. My relatives live in ... Crimea, not far from ... Black Sea. 8. Sometimes on ... Sundays we enjoy a wonderful journey on board ... «Ivan Polsunov» along ... Don. 9. Show me ... Canary Islands and ... Azores on this map. 10. ... Browns speak ... Russian very well because they often visit... Moscow and other cities of ... Russia.

К таблице 4: Местоимения
Задание 1. Переведите на английский язык, стоящие в скобках притяжательные и возвратные местоимения.

1. This is (наш) Institute. 2. These are (их) drawings. 3. I don’t know where I have put (свой) pencil. 4. I don’t know where is (мой) pencil. 5.Give me (вашу) pen, please. 6. She must write (свой) translation. 7. He wants to read (свой) translation and they will read (свои) translation. 8. He has no idea where (его) ticket is. 9. I shall give him (свой) ticket as I don’t want to go to the cinema. 10. Here is the table I want to show you; one of (его) legs is broken. 11. I gave her (его) book. 12. We shall give them (свои) tools. 13. I’ll do this (сам). 14. The experiment (сам) was very important.

Задание 2. .

1. I often meet (his, him) in the reading-room. 2. Will you give (I, me) your text-book, please? 3. I received a letter from (she, her). 4. We saw (they, them) in the theatre. 5. Give me (you, your) ball-point-pen (шариковая ручка), please. 6. (Me, my) sister teaches (them, their) mathematics. 7. (Our, us) students were present at the lecture. 8. (Many, much) students were present at the lecture. 9. He reads (little, few). 10. She spends (many, much) time on this kind of work.

Задание 3. Раскройте скобки, выбрав правильную форму местоимения.

1. I used (her, hers) bicycle; (my, mine) is broken. 2. I recognize you but I have forgotten (your, yours) name. 3. (Your, yours) suitcase is bigger than (our, ours). 4. (Their, theirs) dog ate its dinner. 5. Is this bicycle (your, yours)? No, it’s John’s. 6. Is this one (our, ours)? I’m not sure. 7. This is (my, mine) typewriter. 8. That is (her, hers) problem. 9. Those glasses are (my, mine). 10. Are these (your, yours) shoes? No, they are (their, theirs). 11. Show (we, our, us) these pictures, we like (their, them, they). 12. Whose books are these? They are (we, us, our) books. 13. Look at the picture, (it, it’s, she) beautiful. 14. Come to see (my, I, me) today. 15. His sister likes to read (she, her, his) books on history. She reads (they, them, their) after classes. 16. Help (I, my, me) with this translation, please (he, it, his) is difficult. I cannot do it without (you, your) help. 17. Ivanova is (our, we, us) teacher of English. (She, her, it) is not old. 18. Read the text, please. (He, she, it) is easy. 19. This letter is from (his, he, him). 20. I am going to (he, him, his) sister.

Задание 4. Раскройте скобки, поставив предложенные ниже личные и притяжательные местоимения в правильной форме.

A .Местоимения в единственном числе: my, me, mine, his, his, her, hers, it, its.

1. Give (мнe) (ee) book to read. (Moя) - is not interesting. 2. Are these (eгo) text-books? No, they are (ее). 3. Show (мне) (его) magazine, please. 4. (Его) sister is here, and where is (моя)? 5. Give (ему) (его) pen. He likes to write with (ею). (Она) is always with (ним). 6. Please, help (мне) to write a report for (него). (Он) needs (в нём) for tomorrow. 7. (Это) is not (его) key. (Он) is (ее). 8. Give (мне) (ее) photo and I’ll give (тебе) (мое). 9. I asked (ее) to help (ему) to do (его) home-task. 10. Is (это) (ее) map? (Я) am not sure. (Я) think, (она) is (его).

Б. Местоимения во множественном числе: we, us, our, ours, you, your, yours, they, them, their, theirs.

1. (Мы) are (их) relatives, not (ваши). 2. Show (нам) (нашего) new teacher. 3. Whose girl is this? The girl is (наша). 4. Are the boys (ваши) friends? No, (они) are (их) friends. 5. All (ваши) suitcases are in (их) car. Take (их). 6. What is (ваш) address? (Их) is the same. (Они) live not far from (вас). 7. How long are (вы) waiting for (нас)? 8. (Мы) asked (их) to live with (нами) at (нашей) summer cottage. 9. Where are (их) glasses? Show (их) to (нам). 10. We know (их) very well. (Они) are the friends of (наши).

К таблицам 4.2-4.4: SOME, ANY, NO и их производные

Задание 1. Заполните пропуски местоимениями SOME или ANY.

a. 1. There are ____ photographs in the cupboard. 2. Here are ____ lines from a poem by Wordsworth. 3. There aren’t ____ good films on this week. 4. Don’t take ____ tablets this evening. 5. They’re building ____ new houses in the next street. 6. I don’t have ____ clean shirts. 7. Please buy ____ stamps for me on your way to work. 8. I met ____ old friends at the station yesterday. 9. I won’t leave ____ windows open tonight. 10. She hasn’t written ____ interesting books recently.

b. 1. We wanted to make ____ sandwiches but we found we hadn’t got ____ bread. 2. I left ____ meat on the table and the dog ate it while I was out. 3. He got out his pen to sign the cheque but there wasn’t ____ ink in it. 4. Please fetch me ____ dry wood to get the fire started. 5. The expansion plans sounded wonderful, but unfortunately the company didn’t have ____ money to pay for them. 6. Don’t leave ____ food in the fridge when you go away on holiday. 7. At the concert last night they played ____ music I had never heard before. 8. To try to save money, the firm bought ____ secondhand machinery at a sale. 9. You haven’t done ____ work so you can’t expert ____ pay. 10. ____ French wine is quite sweet.

c. 1. Let me give you ____ advice about learning a language. 2. Try to do ____ studying every day. 3. Even when you think you don’t have ____ time, try and find ten minutes, and learn ____ words. 4. ____ people think that learning a language is something we can do without ____ difficulty. 5. We know that there isn’t ____ truth in that idea. 6. You have to do ____ hard work, or you won’t make ____ progress. 7. With the linguaphone course we’ve tried to make even the hard work enjoyable. 8. So you won’t forget ____ of the exercises, will you?

d. 1. I see … bread. Why haven’t you bought …, Nick? – I had … time to do it. 2. Have … soup, Helen. – No, thank you. I had … soup at dinner. I don’t want … more. 3. Were there … mistakes in your paper? – Yes, there were…. (No, there weren’t ….). 4. Will there be … concert after the meeting? – No, there won’t be … concert. 5. Why didn’t they give us … postcards to send?

Задание 2. Выберите правильный вариант.

For example :

I’d like some /any tea please.

1. I’m sorry, Sir, but we haven’t got any/no fish. 2. Natalya ate some toasts/toast but I didn’t have any. 3. There’s/There are some cheese on the table. 4. I didn’t give Fiona an/any apple. 5. We had some/any hot chocolate last night before we went to bed. 6. They didn’t see some/any bread in the market. 7. Oh dear, there’s no/any milk. 8. I haven’t got some/any money for new clothes.
^ MANY, MUCH, FEW, LITTLE

Часто сравнивают порядок слов в английском и русском языках, утверждая, что в последнем можно расставлять слова, как бог на душу положит. Это облегчает использование языка. Вроде как, хоть одной головной болью меньше. Я согласна с тем, что в русском языке и без этого есть, над чем задуматься, но точно знаю, что в нем существует определенный порядок слов, только для нас он неочевиден. Я не специалист русской филологии и ничего сказать по этому поводу не могу. Но, вообще, мой опыт изучения китайского языка, в котором порядок слов "нужно чувствовать", мне подсказывает, что проще, когда в языке все-таки четко установленный порядок слов присутствует. По крайней мере, ты уверен хотя бы в структуре своего предложения, в своем подлежащем и сказуемом, в том, что ты точно сформулировал вопрос или отрицание. Английский сделал нам большой подарок в виде определенного порядка слов. Этот язык - математика. Вам дается формула, вы подставляете свои переменные x и y. В итоге выходит предложение, понятное вашим слушателям и передающее ваши мысли.

I. Порядок слов в утвердительном предложении

Подлежащее Сказуемое Косвенное дополнение Прямое дополнение Предложное дополнение Место Время
I will tell you a story about my father at school tomorrow.
He gave the book to Catherine in a cafe last month.
Joanna was thinking about you last night.
Bred has been reading a newspaper in the hall.


*Direct object – прямое дополнение, аналог нашего винительного падежа. Указывает на предмет, на которым осуществляется действие. Дополнение отвечает на вопрос “who?/what?” Например:

The ball hit her . – Who did the ball hit? – Her (direct object).

He is making pancakes . – What is he making? – Pancakes (direct object).

Indirect object – косвенное дополнение. Не используется без прямого дополнения. Указывает на получателя косвенного дополнения. Например:

He bought her flowers. (для кого он купил цветы? – для мамы.)

They told me the news. John is writing her a letter. She gave her boyfriend a present.


Object of preposition
- предложное дополнение. Присоединяется к глаголу при помощи предлога. Например:

Be careful with fire . (with fire – предложное дополнение)

She wrote a book about the war . (about the war – предложное дополнение)

Обратите внимание на то, что порядок слов, начиная с косвенного дополнения, сохраняется в отрицательных и вопросительных предложениях. Поэтому в дальнейшем буду называть их просто «остальными членами предложения».

II. Порядок слов в отрицательном предложении

Глагол TO BE в Present Simple и Past Simple


Остальные глаголы и времена

III. Порядок слов в вопросительном предложении


Вопросительные предложения с глаголом TO BE в Present Simple и Past Simple


Вопросительные предложения с вспомогательным глаголом

Вопросительное слово (если есть) Вспомогательный глагол Подлежащее Смысловой глагол Остальные члены предложения
Do you work at weekends?
What is he doing in the kitchen?
What books did your grandfather use to read when he was young?
Where can I find information about it?
Why haven"t you spoken to him yet?


Вопросительные предложения без вспомогательного глагола


Если в вопросе вопросительное слово является одновременно подлежащим, то порядок слов сохраняется, как в утверждении.

IV. Порядок слов в подчиненных предложениях

Порядок слов в подчиненных предложениях прямой, что особенно важно при использовании косвенной речи. Сравните:

“Do you love me?” I asked. -> I asked if she loved me.

“What are you going to do next?” she asked. -> She asked what I was going to do next.

V. Положение наречий в английском предложении

Наречия частотности (often, always, seldom, never, hardly ever, sometimes, usually etc.) располагаются перед смысловым глаголом, но после глагола TO BE:

I often go to the cinema. I don"t often go to the cinema. Do you often go to the cinema?

He is usually happy to see me. He isn"t usually happy to see me. Is he usually happy to see me?


В сложносоставных сказуемых:

I have never been to China. Have you ever been to China?

I will always love you. Will you always love me?


Usually, normally, occasionally и sometimes можно переставлять на начало предложения или конец.